08
Sep
07

plamadiri de cuvinte din cuvinte.

Sunt multe lacune pe suprafata limbii romane, arie pe care lingvistii o pretind neteda, ca un teren perfect nivelat.
Eu insa, amarnic calator pedestru, ce a cazut periodic in gropile ei ascunse si si-a scrantit gleznele de mii de ori, indranesc sa-mi permit o alta parere. Da, limbii romane i se atribuie un vocabular bogat…si sincer sunt satula de interminabilele serii sinonimice pe care ni le-arunca in fata cu repros, de opulenta de adjective cu care jonglam de obicei in descrieri, de cascada de verbe intre care se zbat diferente aproape inperceptibile vorbitorului obisnuit.
Acum doua postari a trebuit sa folosesc « bivina » in loc de « vina de mabele parti » sau « vina comuna ». Uite, epoca vitezei ma cam alunga din ea daca risipesc inutil viata incastrand sensuri scurte, usor de rezumat in propozitii laconice, in fraze gigantice care te ametesc prin intorsaturi si intortocheri lexicale.
Eu, utilizator obisnuit, cu vocabular simplut, in general sunt in dilema cand vine vorba de stari, senzatii, in principal de substantive sau adective care inlocuiesc lungi unitati frazeologice : cum spui mai scurt « om care se teme de trasnete ? » [bine inteles voi fi obligata de lupta cu timpul sa inventez tamp ceva si sa arunc la suprafata un cuvant gen « trasnofob » acoperind in minte o alta lacuna din jalnicul teren ciuruit de cratere al limbii romane, dar acesta este bineinteles un caz fericit, pentru ca presimt e sufix trebuie sa adaug. insa observ adesea situatii in care nu se contureaza nici un fel de regula de compunere, un fel de plamadire neregulata.
Si mai ziceti voi acum ca nu am eu simt practic si mai acuzati modul meu execrabil de a inventa cuvinte!
Ps. Si Michel Tournier se joaca cu cuvintele si inalta unele inexistente pe care le considera necesare…din pacate nu-mi amintesc unde am citit articolul despre modul lui de reformare a limbii franceze si nu pot da copy-paste:(

jeleu.


0 Responses to “plamadiri de cuvinte din cuvinte.”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

